
Theater
Na 91 indrukwekkende voorstellingen kwam Terug naar Prinsenplein onlangs tot een bijzonder einde in een uitverkocht Podium Mozaïek. De tour begon anderhalf jaar geleden op het Over het IJ Festival en groeide uit tot een reis langs theaters en festivals in Nederland en het Caribisch gebied. Van De Parade tot podia op Curaçao, Bonaire en Suriname—de voorstelling bracht groei, verbinding en impact, en wist overal diepe indruk achter te laten. Terwijl hij afscheid neemt van dit project, is hij al volop bezig met het verkennen van nieuwe ideeën voor zijn volgende voorstelling. Het onderzoek voor dit nieuwe werk is in volle gang, en hij kijkt ernaar uit om deze nieuwe creaties met jullie te delen.
Over Terug naar Prinsenplein
In Terug naar Prinsenplein zoekt Gershwin Bonevacia zijn tienjarige zelf, met de bijnaam 'Gush'. Bonevacia wil ontdekken wie Gush was, hoe Gush heeft bijgedragen aan zijn volwassen persoonlijkheid nu en waarom er een emotionele afstand is ontstaan tussen de volwassen en de jonge Gershwin.
Gush groeit na zijn verhuizing uit Curaçao op bij tramhalte Prinsenplein in Rotterdam. Ondanks zijn bescheiden thuissituatie en de uitdagingen op school, is hij rebels en onbevangen. Als volwassene vindt Gershwin dat het hoog tijd is om zich te bevrijden van de labels die anderen hem hebben opgelegd: dat hij een man is, zwart, dichter, migrant en dyslectisch.
Terug naar Prinsenplein draait om het streven om los te breken van deze labels en de vrijheid te voelen om te zijn wie hij werkelijk is. In de voorstelling onderzoekt Bonevacia zijn verleden, familiebanden en het kind-zijn. Tegelijkertijd is het een eerbetoon aan de moedige jonge ik-persoon en is het een vastberaden poging om die onbevreesde persoon weer terug te vinden in de volwassen Gershwin Bonevacia.
‘Terug naar Prinsenplein is een autobiografische spokenwordvoorstelling zonder weerga. Gershwin Bonevacia dicht én danst zich je hart in met een ontroerende zoektocht naar het onbevangen kind dat hij was.’ Mike Peek, Het Parool
‘Poëtische teksten worden afgewisseld met meer verhalende passages... Precies daarin is hij op zijn best: de grens opzoeken tussen zware en lichte thematiek... In Terug naar Prinsenplein zijn zowel de teksten als het decor adembenemend.’ Theaterkrant
‘Via uiteenlopende jeugdherinneringen en golvende poëtische teksten verleidt Gershwin Bonevacia je het stuk in. Soms is zijn stem warm en gecontroleerd, dan weer haalt hij uit, schreeuwt.’ Gina Miroula, Het Parool
‘Bonevacia’s verhalen gaan soms vloeiend over in muziek en spoken word, en leiden dan even natuurlijk terug naar zijn monoloog. Het halfuur waarin hij nader tot zijn jongere ik komt, vliegt voorbij: zijn vertelling betovert. De liefdevolle toon die Bonevacia reserveert voor Gush, zijn zorgvuldig gekozen woorden, zijn prachtige voordrachten en de inhoud van zijn verhalen maken het onmogelijk om onaangedaan de regen weer in te stappen.’ Amber Wiznitzer, NRC *****
Credits:
Tekst en Spel: Gershwin Bonevacia | Regie: Timothy de Gilde | Muziek: Gershwin Bonevacia en Elisha Amonoo-Neizer | Scenograaf: Atelier Clement | Lichtontwerp: Jasper Nijholt | Algemene leiding: Zafer Yurdakul | Zakelijke leiding: Natalie Beckers | Producent: Trisha de Lang | Strategische marketing en publiciteit: Miriam Mustamu | Impresariaat: George Visser Productions | Campagnebeeld: Selwyn de Wind | Vormgeving: Ondergrond Agency | Website: Feelslikefriday
De voorstelling is een productie van Productiehuis Mozaïek.
Header image: Selwyn de Wind